Abonnement nieuwsbrief
Agenda
Contact
Aanmelden

Welkom op de weblog van groep 1/2A

Boekenbeurt  _   Interactief voorlezen en begrijpend luisteren  _   Doelen rekenen en rekentips  _   Doelen taal en taaltips



Op deze pagina kunt u de meer zakelijke informatie vinden over onze groep. Via de beveiligde Parro-app delen wij actuele momenten of nieuws. Ook laten wij via deze app weten welke letter er centraal staat in de lettermuur of doen wij een oproep voor materiaal of hulp in onze klas.

Op maandag is juf Irene in onze groep en op dinsdag tot en met vrijdag juf Carla. Af en toe zijn er studie dagen gepland, die staan op de kalender vermeld.

Dit jaar staat onze groep in het teken van: Tip de Muis. De stoelplaatjes, dagritmekaarten en de tekeningen op het raam zijn daarop afgestemd.

Voor de duidelijkheid hieronder nog wat afspraken die gelden in onze groep.

Binnenkomen:

  • Jas en tas aan de kapstok.
  • Lunchtrommels/bekers in een krat op het aanrecht. De gele krat wordt in de koelkast gezet.
  • Eten en drinken voor de kleine pauze (10.00 uur) blijft in de tas op de gang.
  • Foto aanklikken op het digibord.
  • Spelletje kiezen uit de kast of een boekje uit de boekenmand.
  • Kort afscheid nemen om de rust in de groep te behouden.


Begin van de dag:

  • De hulpjes worden op maandag gekozen.
  • Dag en datum bespreken.
  • Enkele kleuters mogen iets vertellen. De kinderen die luisteren kijken de verteller aan en mogen eventueel vragen stellen.
  • Les uit Trefwoord. (godsdienstmethode)


Kring:

  • Hulpjes zitten een hele week naast de juf.
  • Kinderen zitten als het kan jongen-meisje.


Werken:

Tijdens de ochtenden werken wij met een planbord. Door middel van kleuren worden de ontwikkelingsgebieden aangegeven. Rood is creativiteit, blauw ontdekkend leren, geel rekenen, groen taal en oranje de speelhoek.

  • De kleuters hangen in de kleine pauze hun foto bij het werkje dat ze willen doen.
  • Wanneer een “moet” werkje af is, controleert de leerkracht het en mag het kind de smiley omdraaien.
  • Op deze manier wordt de zelfstandigheid van de kinderen bevorderd, ze weten wat er moet gebeuren en plannen zelf wanneer ze dat gaan doen.


Zelfstandig werken:

  • Om zelfstandig te kunnen werken moeten kinderen leren omgaan met uitgestelde aandacht.
  • Door middel van het stoplicht zien de kinderen of de leerkracht wel (groen) of niet (rood) beschikbaar is.
  • Wanneer het stoplicht rood is werkt de leerkracht aan de instructietafel met kinderen die op een bepaald gebied extra aandacht nodig hebben of begeleidt een groepje met een opdracht waarbij hulp nodig is.
  • De andere kinderen hebben uitleg gekregen over wat zij zelfstandig moeten doen. (op dit moment en als het werk klaar is)


Thema's:

Wij werken steeds met een thema. Hierover krijgt u een aparte mail. Het thema is de rode draad voor alle activiteiten. De planbord activiteiten zijn daarop gericht, maar ook de boeken die voor gelezen worden en liedjes en woordkaarten.

Speelgoed van thuis:

Op vrijdagmorgen mogen de kleuters speelgoed of een spelletje van thuis meenemen. Zij mogen daar onder schooltijd mee spelen. Op andere dagen dus niet.


Buitenspelen:

  • We gaan in een rij naar buiten.
  • Hulpjes mogen vooraan in de rij.
  • We lopen rustig door de gang, om andere groepen niet te storen.
  • Als de leerkracht in de handen klapt, moet er opgeruimd worden en brengen de kinderen alles naar de schuur.
  • Daarna gaan we in de rij, naast de muur van de bibliotheek.


Naar de WC:

  • Niet tijdens de kring/instructie momenten.
  • Er is een meisjes en een jongens plasketting.
  • Eén jongen of meisje met de plasketting om de nek.


Ochtendpauze:

  • Tas pakken en onder de stoel leggen.
  • Liedje zingen.
  • We hebben 15 minuten eetpauze, dus graag een klein tussendoortje en drinken. We promoten om op dinsdag, woensdag en donderdag fruit mee naar school te nemen.
  • Als het op is, tas weer aan de kapstok.
  • Boek kiezen uit de boekenmand.


Middagpauze:

  • Handen wassen.
  • Aan eigen tafel gaan zitten.
  • Eten en drinken uit de krat pakken.
  • Bidden.
  • I.v.m. de tijd niet te veel eten en drinken meegeven.
  • Kinderen blijven aan tafel tijdens het eten.
  • Als je klaar bent in de kring met een boek uit de boekenmand, of filmpje kijken op het digibord.
  • Lunchtrommel en beker in de tas in de gang.


Gym:

  • Op maandag bewegen wij op muziek in het speellokaal.
  • Donderdags hebben wij gym in het speellokaal.
  • Kleuters dragen tijdens de gymlessen kleding waar zij goed in kunnen bewegen. Een korte broek met T-shirt en gymschoenen is voldoende. Andere gymkleding mag natuurlijk ook.
  • De gymtassen blijven op school in de kast bij het speellokaal en gaan voor de vakanties mee naar huis om de gymkleding even te wassen.  


Kleurplaten:

Voor verjaardagen van mama’s papa’s opa’s en oma’s mogen er kleurplaten gemaakt worden. Schrijft u dit dan wel op tijd op de kalender die op het aanrecht staat. Dan hebben wij genoeg tijd om dat te maken en in te pakken.