Abonnement nieuwsbrief
Agenda
Contact
Aanmelden

Groep 1/2B - boekenbeurt

Op vrijdag hebben wij bij taal de boekenbeurt op het rooster staan. De juf heeft eerst voorgedaan hoe een boekenbeurt precies gaat. Wij beginnen met de kleuters van groep 2, daarna mag ook groep 1 als zij dat willen.

Met deze boekenbeurt willen wij het leesplezier vergroten van onze kinderen. Door het (voor)lezen van boeken wordt ook de woordenschat uitgebreid en leert een kind steeds meer over de wereld om zich heen. Ook maken kinderen op deze manier kennis met een groot aantal leesboeken en ervaren zij het plezier van voorlezen, lezen en aan anderen vertellen.

Uitleg

Op vrijdag gaat de koffer mee naar huis en op de vrijdag de week daarna verwachten wij de koffer weer op school. In de koffer vindt u de volgende voorwerpen: 3 prentenboeken, een schrift om in te schrijven en een knuffel.

Thuis:

  1. Uw kind kiest een boek uit de koffer, als uw kind liever een boek van thuis kiest mag dat natuurlijk ook. Dit boek gaat u samen met uw kind bekijken (plaatjes) en voorlezen. Het kind oefent daarna wat het ziet op de plaatjes, op deze manier lezen zij het boek voor. Om het op vrijdag te presenteren is het erg fijn als u, gedurende de week met uw kind oefent. Het is handig als de kinderen al oefenen om de plaatjes te laten zien door het boek om te draaien na elke bladzijde en het langzaam te laten zien in een kring. Poppen/knuffels en ouders kunnen dan de kinderen zijn die kijken en luisteren.
  2. U schrijft een stukje over waarom uw kind dit boek heeft gekozen en hoe er geoefend is in het schrift uit de koffer. Een tekening, plaatje of foto is erg leuk erbij.
  3. U bedenkt samen met uw kind 3 vragen voor de klas en schrijft deze in het schriftje.

School:

  1. Het kind presenteert vrijdag het boek aan de groep. De knuffel kan uw kind gezelschap houden bij het lezen en eventueel dienen als steun bij de presentatie in de groep.
  2. Na de presentatie mag uw kind de 3 vragen aan de klas stellen over het boek.
  3. De leerkracht en de kinderen noemen positieve punten (tops) en misschien ook wel iets om van te leren (tips).