Abonnement nieuwsbrief
Agenda
Contact
Aanmelden

Groep 1/2C

Welkom

Dit is de pagina van groep 1/2C. Wat fijn dat u een kijkje neemt! U bent vast nieuwsgierig naar wat wij te vertellen hebben over onze klas, de lessen, activiteiten en zaken die onze groep zo speciaal maakt. Veel leesplezier gewenst en hopelijk tot ziens!

Even voorstellen

Wij zijn juf Ageeth en juf Elles. Op maandag en dinsdag staat juf Ageeth voor de groep. Juf Elles staat op woensdag, donderdag en vrijdag voor de groep. Ons klaslokaal is het derde lokaal in de gang van de onderbouw.
U kunt onze klas ook herkennen aan ‘Boer Boris’, want dat is dit schooljaar ons klassenthema. Boer Boris is op vele plekken in de klas terug te vinden. Naast de mooie raamschilderingen hebben we ook een zelfgemaakte verjaardagskalender en stoelplaatjes met Boer Boris erop. En natuurlijk krijgen de boeken van Boer Boris ook een mooi plekje in de klas!

 

Wat leren we in groep 1/2C?

De kinderen in groep 1 en 2 leren vooral door middel van spel en bewegen. Gedurende het schooljaar werken we iedere 5 weken aan een bepaald thema dat past bij de belevingswereld van de kinderen.

Binnen het thema worden verschillende activiteiten aangeboden die betrekking hebben op voorbereidend lezen, schrijven en rekenen. Natuurlijk zijn er ook activiteiten op het gebied van motoriek en spel. Wekelijks wordt er een nieuw reken-, taal-, motoriek- en speldoel aangeboden. We bieden deze doelen aan door het eerst als leerkracht voor te doen (IK-fase) en het daarna samen met de kinderen te doen (WIJ-fase). Vervolgens gaan de kinderen het in duo's of groepjes oefenen (JULLIE-fase) en in de laatste fase zijn de kinderen in staat om zelfstandig aan het doel te werken (JIJ-fase).

Het thema vormt de rode draad voor de activiteiten. De doelen die we met de activiteiten willen halen, worden aan de start van het thema vastgesteld. De verschillende doelen komen gedurende het schooljaar meerdere keren aan bod. Zo kan elk kind zich in het eigen tempo ontwikkelen, op een speelse manier. We knutselen, zitten in de kring, bewegen en spelen veel, zowel binnen als buiten op het schoolplein.

Door middel van het planbord geven kinderen zelf aan wat zij op die dag willen doen. De verschillende kleuren staan voor de verschillende leergebieden. Zo staat bijvoorbeeld rood voor een motorische activiteit en oranje voor het spelen in de huis- en themahoek. Overigens wordt deze themahoek ook steeds aan het thema aangepast.
Op maandag hebben we afwisselend dansles of muziekles. Op woensdag krijgen we van onze vakdocent gymles in de speelzaal. Op vrijdag krijgen de kinderen Engelse les, waarbij we ook proberen aan te sluiten bij het thema.

Wij zijn een echte Vreedzame School en we vinden het belangrijk dat kinderen, leerkrachten en ouders op een prettige manier met elkaar omgaan. We geven gerichte lessen hierover, maar natuurlijk stimuleren wij de hele dag door het positief omgaan met elkaar. In de hal van de school kunt u op het prikbord zien hoe wij werken aan de Vreedzame school.

Via de beveiligde Parro-app delen wij met ouders een paar keer per week mooie momenten uit de klas. Ook doen wij via Parro oproepjes voor bijv. materiaal of hulp bij activiteiten.

Leesplezier bevorderen

In de klas wordt er dagelijks voorgelezen. Maar kinderen krijgen ook volop gelegenheid om zelf te lezen. Dat kunnen boeken uit de schoolbibliotheek zijn. Maar daarnaast wordt het boekenaanbod iedere 5 weken vernieuwd, omdat elke groep ook een eigen bibliotheekpas heeft.
Vanaf het begin van het schooljaar starten we met de boekenbeurten. Eerst zal de juf voordoen hoe een boekenbeurt werkt. Daarna is de beurt aan de kinderen van groep 2. Elke week krijgt een leerling de ‘boekenkoffer’ mee naar huis, om de boekenbeurt voor te bereiden. In de tweede helft van het schooljaar mogen kinderen van groep 1, die dat graag willen, ook een boekenbeurt houden. Wij denken dat de boekenbeurt het leesplezier van kinderen vergroot.

Dagritme

Boven het planbord hangen zogenoemde dagritmekaarten, zodat de kinderen zien welke activiteiten we die dag hebben. We proberen elke dag een soortgelijk dagritme te hebben, waarbij kringactiviteiten afgewisseld worden met buitenspelen, gym en speel-/werklessen. Ook hebben we een maandkalender, waarop zichtbaar is welke activiteiten er gepland staan die maand. Zo oefenen we ook de dagen, maanden en seizoenen.

 

Wist u dat?

  • We op vier ochtenden alleen fruit en groente eten? Op woensdag mag een ‘gezonde’ koek mee.
  • Alle kinderen bekers en bakjes mee naar school mogen nemen?
  • We daardoor minder afval hebben en daar trots op zijn?
  • We taakjes krijgen in de klas en dat de kinderen meehelpen in het bedenken van de taakjes?
  • Wij steeds na 2 weken een nieuwe letter kiezen voor de lettermuur? Op Parro kunt u zien welke letter we oefenen. U mag thuis met uw kind kleine voorwerpen zoeken die met de desbetreffende letter beginnen en deze meegeven naar school voor in de lettermuur.
  • We een ‘getal van de week’ hebben?
  • Aap en Tijger ook regelmatig deelnemen aan kringactiviteiten?
  • We de verjaardag van de kinderen op een leuke manier vieren in de klas en dat ouders/verzorgers daarbij ook welkom zijn?
  • De verjaardag van de juffen en meesters ‘Crazy Juffen- en Meesterdag’ heet? We vieren die dag op de laatste woensdag voor de voorjaarsvakantie.
  • In de mooi gedrukte schoolgids en kalender alle belangrijke informatie te lezen is?