Groep 1/2A
Welkom
Wat fijn dat u een kijkje neemt op de pagina van groep 1/2A. U bent vast nieuwsgierig naar wat wij te vertellen hebben over onze klas, de lessen, activiteiten en zaken die onze groep zo speciaal maakt. Veel leesplezier gewenst en hopelijk tot ziens!
Even voorstellen
Op maandag en dinsdag staat juf Ageeth voor de klas. Op woensdag, donderdag en vrijdag is juf Mandy er. Wij zijn een hele leuke kleuterklas en zitten in het eerste lokaal als je de onderbouwgang inloopt.
Dit jaar is het klassenthema ‘Kikker‘ en dat zie je ook aan onze klas. Naast de mooie raamschilderingen hebben wij ook boeken over Kikker in de klas, een zelfgemaakte verjaardagskalender en stoelplaatjes met het Kikker er op.
Parro
Via de beveiligde Parro-app delen wij met ouders een paar keer per week mooie momenten uit de klas. Ook doen wij via Parro oproepjes voor bijv. materiaal of hulp bij activiteiten.
Wat leren we in groep 1/2A?
Deze eerste schooljaren staan in het teken van voorbereidend lezen, voorbereidend schrijven en rekenen. Gedurende een schooljaar werken we in thema’s, waarin verschillende doelen aan bod komen. Wekelijks wordt er een nieuw reken-, taal-, motoriek- en speldoel aangeboden. We bieden deze doelen aan door het eerst als leerkracht voor te doen (IK-fase) en het daarna samen met de kinderen te doen (WIJ-fase). Vervolgens gaan de kinderen het in duo's of groepjes oefenen (JULLIE-fase) en in de laatste fase zijn de kinderen in staat om zelfstandig aan het doel te werken (JIJ-fase). De thema's vormen de rode draad voor de activiteiten. We knutselen, zitten in de kring, bewegen en spelen veel, zowel binnen als buiten op het schoolplein.
Planbord
Door middel van het planbord geven kinderen zelf aan wat zij op die dag willen doen. Er zijn altijd 5 verplichte activiteiten die de kinderen binnen 2 weken af moeten hebben. Zij leren op deze manier al plannen. Bij rood kunnen de kleuters aan de gang met motoriek, geel is een rekenactiviteit, bij groen staat taal centraal, bij blauw iets ontdekken of bouwen en bij oranje mogen de kinderen in de speelhoek in de gang. Deze speelhoek wordt steeds aangepast aan het thema.
Dagritme
Boven ons planbord hebben we kaarten om het dagritme zichtbaar te maken voor de kinderen. We proberen elke dag een soortgelijk dagritme te hebben, waarbij kringactiviteiten afgewisseld worden met buitenspelen, gym en werklessen. Ook hebben we een maandkalender, waarop zichtbaar is welke activiteiten er gepland staan die maand. Zo oefenen we ook de dagen, maanden en seizoenen.
Gym
Op woensdag hebben we gymles in de speelzaal. De gymles wordt gegeven door onze vakleerkracht, meester Karos. De kinderen mogen van thuis een tas met daarin gymkleren en gymschoenen meenemen. Deze spullen bewaren we op school en worden voor elke vakantie meegegeven naar huis. De kleding kan dan gepast en gewassen worden.
Op maandag hebben we dansles of muziekles. Op woensdag besteden we extra aandacht aan spel en drama. Op de vrijdag hebben we Engelse les, hiervoor gebruiken we de methode Blink. Hier neemt Bobo (dat bekende blauwe konijn) ons mee met allerlei thema’s.
Leesplezier bevorderen en mondelinge taal stimuleren
In de loop van het schooljaar starten we met de ‘Dit ben ik tas’. Kinderen krijgen de tas mee naar huis en zoeken de spulletjes op die voor hem/haar belangrijk zijn. Ook moet je lievelingsboek mee in de tas. Kinderen leren elkaar zo nóg beter kennen. Daarnaast horen ze van heel veel verschillende boeken waar ze over gaan en waarom de boeken zo leuk zijn. Een reden om dit boek zelf ook te gaan lezen! Op deze manier leren kinderen op een laagdrempelige manier te presenteren voor een groep. Em daarnaast wordt het leesplezier bevordert.
(Voor)lezen is namelijk erg belangrijk. Het stimuleert de taalontwikkeling en vergroot de woordenschat van uw kind.
De juf doet eerst voor hoe een vertelbeurt gaat. Iedereen komt daarna aan de beurt.
Vreedzaam
Wij zijn een echte Vreedzame School en vinden het belangrijk dat kinderen, leerkrachten en ouders op een prettige manier met elkaar omgaan. We geven gerichte lessen hierover, maar natuurlijk stimuleren wij de hele dag door het positief omgaan met elkaar.
Wist u dat?
- We op vier ochtenden alleen fruit en groente eten? Op woensdag mag een ‘gezonde’ koek mee.
- Er elke week nieuwe hulpjes zijn die vooraan in de rij mogen en de juf mogen helpen?
- Alle kinderen bekers en bakjes mee naar school mogen nemen? Hierdoor hebben we minder afval. Het fijn is wanneer de namen van de kinderen op de bekers staan?
- We taakjes krijgen in de klas? De kinderen hebben meegedaan met het bedenken van de taken.
- Wij steeds na 2 weken een nieuwe letter kiezen voor de lettermuur? Op Parro kunt u zien welke letter we oefenen. U mag thuis met uw kind kleine voorwerpen zoeken die met de desbetreffende letter beginnen en deze meegeven naar school voor in de lettermuur.
- Aap en Tijger ook regelmatig deelnemen aan kringactiviteiten?
- We de verjaardag van de kinderen op een leuke manier vieren in de klas? Ze mogen ook zelf kiezen welke verjaardagmuts ze op willen hebben.
- U dit feestje mee mag vieren in de klas?
- De verjaardag van de juffen en meesters ‘Crazy Juffen- en Meesterdag’ heet? We vieren die op de laatste woensdag voor de voorjaarsvakantie.
- In de schoolgids en kalender alle belangrijke informatie te lezen is?





