Abonnement nieuwsbrief
Agenda
Contact
Aanmelden

Groep 1/2B

Boekenbeurt _ Interactief voorlezen _ Reken-tips _ Taal-tips

Op deze pagina kunt u de meer zakelijke informatie vinden over onze groep. Via de beveiligde Parro-app delen wij actuele momenten of nieuws. Ook laten wij via deze app weten welke letter er centraal staat in de lettermuur of doen wij een oproep voor materiaal of hulp in onze klas.

Op maandag, dinsdag en woensdag staat juf Irene voor de klas, op donderdag en vrijdag juf Amanda.  Af en toe zijn er studie dagen gepland, die staan op de kalender vermeld.

Dit jaar staat onze groep in het teken van: piraten. Dit is te zien op de plaatjes op de stoelen, de kaarten van de dagen van de week en de kaartjes boven de tafels en hoeken.

Voor de duidelijkheid hieronder nog wat afspraken die gelden in onze groep.

Binnenkomen:

  • Jas en tas aan de kapstok.
  • Lunchtrommels/bekers in een krat op het blauwe kastje bij de deur. Het kind kan dit zelf doen. Het kratje wordt in de koelkast gezet.
  • Eten en drinken voor de kleine pauze (10.00 uur) blijft in de tas op de gang.
  • Het kind klikt zelf op zijn/haar foto op het digibord.
  • Plannen op het planbord met de foto van het kind, u kunt uw kind daarbij helpen, mocht dit nodig zijn.
  • Iets kiezen uit de kast of een boekje uit de leeshoek.
  • Kort afscheid nemen om de rust in de groep te behouden.


Begin van de dag:

  • De hulpjes worden op maandag gekozen.
  • Dag en datum bespreken.
  • Enkele kleuters mogen iets vertellen. De kinderen die luisteren kijken de verteller aan en mogen eventueel vragen stellen.
  • Les uit Trefwoord. (godsdienstmethode)


Kring:

  • Hulpjes zitten een hele week naast de juf.
  • Kinderen zitten als het kan jongen-meisje.


Werken:

Tijdens de ochtenden werken wij met een planbord. Door middel van kleuren worden de ontwikkelingsgebieden aangegeven. Rood is creativiteit, blauw ontdekkend leren, geel rekenen, groen taal en oranje de speelhoek.

  • Wanneer een “moet” werkje af is, controleert de leerkracht het en mag het kind de smiley omdraaien.
  • Op deze manier wordt de zelfstandigheid van de kinderen bevorderd, ze weten wat er moet gebeuren en plannen zelf wanneer ze dat gaan doen.


Zelfstandig werken:

  • Om kinderen zelfstandig te laten werken, moeten kinderen leren omgaan met uitgestelde aandacht
  • Door middel van het stoplicht op het digibord en het gele lint om de juf, zien de kinderen of de leerkracht beschikbaar is. Rood= niet beschikbaar, groen wel.
  • Wanneer het stoplicht op rood staat, werkt de leerkracht met een aantal kinderen die op een bepaald gebied hulp nodig hebben. Het kan ook zijn dat ze een groepje begeleidt bij een opdracht waarbij hulp nodig is.
  • De andere kinderen hebben uitleg gekregen over wat zij zelfstandig moeten doen op het moment zelf en als het werk klaar is.


Thema’s:

Wij werken steeds met een thema. Hierover krijgt u een aparte mail. Het thema is de rode draad voor alle activiteiten. De planbord activiteiten zijn daarop gericht, maar ook de boeken die voorgelezen worden en liedjes en woordkaarten.


Speelgoed van thuis:

Op vrijdagmorgen mogen de kleuters speelgoed of een spelletje van thuis meenemen. Zij mogen daar onder schooltijd mee spelen. Op andere dagen dus niet.


Buitenspelen:

  • We gaan in een rij naar buiten.
  • Hulpjes mogen vooraan in de rij.
  • We lopen rustig door de gang, om andere groepen niet te storen.
  • Als de leerkracht in de handen klapt, moet er opgeruimd worden en brengen de kinderen alles naar de schuur.
  • Daarna gaan we in de rij, naast de muur van de bibliotheek.


Naar de WC:

  • Niet tijdens de kring/instructie momenten.
  • Er is een meisjes en een jongens plasketting.
  • Eén jongen of meisje met de plasketting om de nek.


Ochtendpauze:

  • Tas pakken en onder de stoel leggen.
  • Liedje zingen.
  • We hebben 15 minuten eetpauze, dus graag een klein tussendoortje en drinken. We promoten om op dinsdag, woensdag en donderdag fruit mee naar school te nemen.
  • Als het op is, tas weer aan de kapstok.
  • Boek kiezen uit de boekenmand.


Middagpauze:

  • Handen wassen.
  • Aan eigen tafel gaan zitten.
  • Eten en drinken uit de krat pakken.
  • Bidden
  • v.m. de tijd niet te veel eten en drinken meegeven.
  • Kinderen blijven aan tafel tijdens het eten.
  • Als een kind klaar is, gaan ze in de kring zitten, ondertussen kijken de kinderen een filmpje op het digibord.
  • Lunchtrommel en beker weer terug in de tas in de gang.


Gym:

  • Op maandag bewegen wij op muziek in het speellokaal.
  • Donderdags hebben wij gym in het speellokaal.
  • Kleuters dragen tijdens de gymlessen kleding waar zij goed in kunnen bewegen. Een korte broek met T-shirt en gymschoenen is voldoende. Andere gymkleding mag natuurlijk ook.
  • De gymtassen blijven op school en gaan voor de vakanties mee om de gymkleding even te wassen.  


Kleurplaten:

Voor verjaardagen van mama’s papa’s opa’s en oma’s mogen er kleurplaten gemaakt worden. Wilt u dit op tijd doorgeven aan de leerkracht? Dan hebben wij genoeg tijd om het te maken.


Goede doelen:

Op maandag is er gelegenheid om geld mee te nemen voor een goed doel. Op dit moment sparen wij voor Rosi in Tanzania. Wij ondersteunen het gezin en sparen voor Rosi, om haar naar school te laten gaan. Haar foto en de spaarpot staan in de klas.