Abonnement nieuwsbrief
Agenda
Contact
Aanmelden

Pedagogisch klimaat

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen. Pas dan komen ze toe aan het optimaal benutten van hun mogelijkheden. Een duidelijke en vooral voor leerlingen herkenbare structuur en een sfeer van vertrouwen zijn daarbij waardevol. Het team van de Julianaschool werkt samen aan de preventie van gedragsproblemen. De Vreedzame School is hiervoor een krachtig middel en vormt een stevige basis voor het realiseren van een positief pedagogisch klimaat. Tevens worden de volgende zaken ingezet door het team:

    • Heldere gedragsverwachtingen hanteren.
    • Het positief bekrachtigen van gewenst gedrag.
    • Duidelijk en consequent reageren op ongewenst gedrag in de klas en op school.
    • Een opgeruimde en prikkelarme omgeving.
    • Het toepassen en concretiseren van de 7 regels per groep.


Sociale veiligheid en pestcoördinatoren

Wij zijn een sociaal veilige school en willen dit graag blijven. We behalen grote winst door preventief te investeren in een sfeer waarin respect centraal staat en verschillen mogen bestaan. Ongewenst gedrag en pesten krijgen zo minder kans om te ontstaan. Ook kijken we naar ons eigen gedrag, omdat voorspelbaarheid van ons gedrag belangrijk is voor onze leerlingen. We hebben onze aanpak (inclusief gedrags- en pestprotocol) beschreven in ons protocol Sociale veiligheid, dat u kunt terugvinden bij downloads.

Regels en afspraken
Goed gedrag is niet voor alle kinderen even vanzelfsprekend en gemakkelijk. Het vraagt van leerkrachten dat zij duidelijk zijn in hun verwachtingen, goed gedrag oefenen en de naleving ervan consequent bewaken. We zijn ervan overtuigd dat alle kinderen goed gedrag kunnen leren. We hanteren drie kapstokregels:

    1. We zorgen voor een rustige en veilige omgeving.
    2. We gaan netjes om met onze en andermans spullen.
    3. We gaan vriendelijk en respectvol met elkaar om.


Onderstaande huisregels en zelfgemaakte groepsafspraken concretiseren de kapstokregels van de Vreedzame School. In iedere groep is soms een meer intensieve begeleiding nodig voor enkele kinderen. Dit kan uiteraard niet zonder contact met ouders en het op één lijn brengen van de aanpak thuis en op school. Dit is altijd maatwerk.